missieVraagt u zich af wat de eerste stappen moeten zijn om van idee tot een succesvol zakelijk avontuur te maken?

De belangrijkste stap is het in kaart brengen waar u naartoe wilt met uw onderneming, wat u wilt bereiken. Zodra u dit duidelijk heeft, is het veel gemakkelijker om antwoorden te vinden op een groot aantal vragen, zoals hoe u de onderneming gaat vormgeven en wat de onderneming in de toekomst voor u en uw doelgroep kan betekenen.

Een praktische oefening is een visie vast te leggen. Die oefening is niet moeilijk. Pak een vel papier en u beeld zich in dat u 5 jaar verder bent. Geef een beschrijving van de onderneming. Geef voor het ontwikkelen van uw visie antwoord op de volgende vragen.

  • Hoeveel geld wilt u gaan verdienen?
  • Wat doet u zelf binnen de onderneming?
  • Wie zijn uw klanten of opdrachtgevers en hoe verloopt het contact met hen?
  • Wat voor beeld roept u op bij mensen?
  • Heeft u straks personeel in dienst en zo ja, hoeveel mensen?
  • Wat vindt uw personeel van de werksituatie?
  • Hoeveel uur per week werkt u zelf?

 

Beslissingen

Het is hierbij belangrijk dat u niet alleen kijkt naar cijfers (omzet, marges en financiering) die iets zeggen over succes, maar ook naar dingen als het beeld dat je onderneming oproept. Want door ook dat duidelijk te hebben, bent u in staat uw activiteiten zo uit te lijnen dat u naar dat punt in de toekomst kunt toewerken. Als u weet waar u in 2022 wilt zijn, dan moet u een duidelijk beeld hebben van de richting die u daarvoor moet volgen. Uw visie is bepalend voor alle belangrijke beslissingen die u binnen uw onderneming maakt.

Als u bijvoorbeeld weet dat u in een bepaalde richting wilt gaan met uw idee en er komt iemand langs die vraagt of u wilt meedoen met een project dat daar helemaal geen raakvlak mee heeft, dan is het gemakkelijk voor u om ‘nee, dankuwel’ te zeggen. Gewoon omdat u het inzicht hebt dat dit nieuwe project u niet dichter bij het realiseren van uw visie brengt (in feite zou het u er verder vandaan brengen)

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar uw visie gebruiken bij de beslissingen die u moet nemen, is een goede zet. Want terwijl u bezig bent met het werken aan uw onderneming, zullen een groot aantal nieuwe, fascinerende kansen en mogelijkheden langskomen. En op zo’n moment moet u zich echt scherp focussen op wat voor u belangrijk is.

 

keuzes

Uw leven, uw dromen, uw routekaart

Bij het opschrijven van uw visie dient u authentiek, eerlijk en transparant te zijn. Het moet echt uw visie zijn en volledig aansluiten bij wie u bent en wat u wilt. Wees dapper en noteer wat u echt wilt bereiken. Wees heel duidelijk over waar u wilt zijn. Laat niets achterwege. Dit is uw leven en dit zijn uw dromen. Zodra uw visie opgeschreven is, kunt u overwegen deze te delen met uw partner, vrienden of mensen die u vertrouwt die u verder kunnen helpen. U kunt ook besluiten alles voor uzelf te houden, maar wees ook dan niet terughoudend bij het op papier zetten wat u echt wilt bereiken.

U mag groot dromen en groot denken. Sterker nog, om uit uw comfortzone te komen moet u zelfs groot denken. Zo groot dat u iets hebt van ‘geen schijn van kans dat me dat gaat lukken, of toch wel?’ Er moet ergens een kleine overtuiging leven dat het u zou kunnen lukken. Dit is leuk en stimulerend, maar ook wanneer u groot droomt en denkt, moet u nog steeds heel specifiek zijn met uw cijfers, activiteiten en de mensen die in uw droom een rol spelen.

Het is net zo gemakkelijk om groot te denken als om klein te denken. Gebruik deze oefening voor het opstellen van uw visie om groot te denken. Wees kort en bondig en erken dat dit iets heel anders is dan gewoon dagdromen. Dit wordt uw routekaart naar succes en daar moet u actief mee bezig zijn om koers te houden.

Denken vanuit de toekomst

Wanneer u voor het ontwikkelen van uw visie vanuit de toekomst nadenkt en schrijft, denk dan in exacte termen. Niet iets van ‘ik wil op internet verdienen, zodat ik geen ander werk hoef te doen’ of ‘ik wil rijk worden van mijn onderneming’. Denk aan de omzet die u maakt, wat uw inkomen moet zijn om uw levensstijl te kunnen betalen.

Het is echt belangrijk dat u weet wat u wilt gaan doen en waar u naartoe wilt met uw onderneming en met uw eigen leven. U kunt dit doen voor elk belangrijk aspect van uw leven: gezin, relaties, gezondheid, financiën en uw talent. Daar mag u heel ver in gaan, bijvoorbeeld het huis waar u in 2022 in woont, de plaats of het land waar u wonen, de school voor uw kinderen, welke mogelijkheden u de kinderen wilt kunnen geven. Maar ook dingen als wat voor auto u rijdt, waar u op vakantie gaat, hoe u omgaat met uw vrije tijd en gezondheid, welke sport u beoefent.

Routekaart

U merkt dat deze oefening in het visualiseren van uw toekomst een routekaart oplevert. Deze oefening dwingt u niet alleen om na te denken over wat mogelijk is – wat op zich al heel motiverend kan werken – maar ook over wat voor u werkelijk belangrijk is. Door dit duidelijk te hebben, bent u in staat uw onderneming in de juiste richting te sturen. Een richting die volledig aansluit bij uw specifieke behoeften en uw wensen in het leven.

De visie die u op papier zet, kan worden gebruikt om uw persoonlijke missie te achterhalen. U hebt ongetwijfeld wel eens ronkende mission statements gelezen die u deden grijnzen, omdat ze zo onoprecht en alleen maar als mooie PR-woorden klonken. Maar laat dat u niet weerhouden.

Gebruik uw visie voor uw onderneming, voor hoe die onderneming door uw klanten wordt gezien, voor hoe mensen zich voelen die voor u en samen met u werken, voor het gevoel dat uw onderneming u geeft. Probeer die visie te gebruiken voor een persoonlijke missie en een mission statement dat werkelijk iets inhoudt. Bewaar het vel papier waarop uw visie en missie staat genoteerd. Bekijk regelmatig wat u hebt opgeschreven en gebruik het om uw onderneming vorm te geven en op de juiste koers te blijven. De koers die u hebt gekozen om van uw visie een realiteit te maken.

 

Laat u een reactie over uw plannen achter?

Bron: De Ondernemer